تبلیغات
شیوه های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی - ارزشیابی نوین علوم تجربی


Admin Logo
themebox Logo


استخاره آنلاین با قرآن کریم


جاوا اسكریپت

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
تاریخ:سه شنبه 16 اسفند 1390-15:10

ارزشیابی نوین علوم تجربی

به نام او

دو شیوه جدید ارزشیابی علوم تجربی پایه اول راهنمایی

در گذشته و در آموزش سنتی ، ارزشیابی آخرین حلقه از فعالیت های آموزشی معلم و تکمیل کننده سایر فعالیت های او به شمار می آمد .  اما امروزه و با شیوه های نوین ارزشیابی ، ارزشیابی تنها به اجرای آزمون و اندازه گیری پیشرفت دانش آموز در پایان دوره یا مبحث آموزشی منحصر نمی شود . بلکه ارزشیابی به طور مستمر ، هم در جریان آموزش و هم پایان دوره آموزشی و با شیوه های مختلف انجام می پذیرد . امروزه معیارهای ارزشیابی تغییرات چشمگیری نموده که با توجه به نیازهای روز و توان دانش آموزان طبیعی می باشد .

در درس علوم تجربی این تغییرات محسوس تر می باشند زیرا از طرفی اهمیت علم برای همه مشخص شده است و از طرف دیگر فعالیت های علمی و عملی بیشتری را برای دانش آموزان می توان طراحی نمود .

اینجانب کثیرلو دبیر علوم آموزشگاه کوثرپسکوهان برای دانش آموزان پایه اول راهنمایی دو فعالیت را در طول سال تحصیلی برنامه ریزی نموده ام . و برای نحوه اجرا و نتایج این فعالیت ها نمراتی در نظر گرفته ام که معیاری برای نمره مستمر ترم می باشد . هر کدام از این فعالیت ها اهدافی را دنبال می کنند .

1-     انجام آزمایشهای آزاد

در این روش دانش آموز پس از مشاهده آزمایش های کتاب درسی خود ( که توسط دبیر مربوطه انجام شده ) به مطالعه آزمایشات کتب علوم سال های بالاتر یا کتب دیگر در این زمینه میپردازد و سپس شنیده ها ، دیده ها و آموخته های خود را در کلاس اجرا می نماید ، این آزمایش ها هر چند ساده توسط دانش آموز و  با وسایلی که خود تهیه نموده در کلاس و در حضور سایر دانش آموزان ، با کمک و راهنمایی دبیر انجام می گیرد .

هدفهایی که با  این روش دنبال میگردد عبارتند از :

الف ) مطالعه مطالبی بیش از کتاب درسی توسط دانش آموزان .

ب) ایجاد اعتماد به نفس در بیان مطالب برای سایر همسالان .

ج) افزایش بار علمی سایر دانش آموزان کلاس ( اگر در طی سال 30 آزمایش انجام شود ، هر دانش آموز 30 مطلب جدید و براساس واقعیت و آزمایش آموخته است . )

د) ایجاد معیاری عملی برای کسب نمره مستمر توسط دانش آموزان .

2-     ساخت وسائل علمی در زمینه علوم

در این روش دانش آموزان می توانند به صورت گروهی یا انفرادی با مطالعه کتاب های درسی یا سایر کتاب هایی که در دسترس دارند وسیله ای هرچند ساده ( در رابطه با درس علوم ) را انتخاب نموده و می سازند سپس وسیله دست ساز خود را برای سایر همکلاسی ها  توضیح داده و نحوه کارکردن با آن ، نتایج آزمایش با وسیله و .... را برای آنها تشریح می نمایند . ساخت وسیله ، ابتکار دانش آموز و توضیحات وی هر کدام به طورجداگانه دارای امتیاز می باشند . اهدافی که این روش در پی آن می باشد :

الف) ایجاد خلاقیت در دانش آموزان .

ب) ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان .

ج) تقویت فن بیان دانش آموزان به هنگام توضیح و تشریح وسیله دست ساز خود .

د) بالابردن رتبه علمی خود و سایر همکلاسی ها .