تبلیغات
شیوه های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی - ویژگی‌های عمده‌ی سنجش‌های عملكردی


Admin Logo
themebox Logo


استخاره آنلاین با قرآن کریم


جاوا اسكریپت

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
تاریخ:جمعه 19 اسفند 1390-21:57

ویژگی‌های عمده‌ی سنجش‌های عملكردی

 درخواست از دانش‌آموزان جهت عمل كردن ، تولید كردن ، خلق كردن و غوطه‌ور شدن

ـ مهارت‌های حل مسأله و استفاده از سطوح بالاتر تفكر (پردازش)

ـ استفاده از آزمون‌هایی كه فعالیت‌های آموزشی معنی‌دار پیچیده و كل‌نگر (Holestic) را شامل می‌شود

مانند : طراحی ، اجرای آزمایش ، تحلیل آزمایش ، اجرای تحقیق ، تنظیم مقاله ، تجدید نظر در متون ، نقد ، همكاری ، درگیر شدن در بحث شفاهی و كتبی

ـ انجام فعالیت‌های مشابه با فعالیت‌های دنیای واقعی

ـ توجه به فرآیندهای ذهنی (Process) و فرآورده‌های آموزشی (Product)

ـ چالش‌برانگیزی

ـ تنظیم خود یادگیری (خودتنظیمی)

ـ حس مؤثر بودن و اعتماد

ـ قابلیت‌های بین فردی

ـ سوال محور بودن و واگرایی پاسخ‌ها

ـ استفاده از ابزار و روش‌های متعدد

ـ توجه به سطوح مختلف دانش و درك یادگیرنده

ـ فعال بودن دانش‌آموز (عدم برخورد انفعالی یادگیرنده)

ـ گسترش میدان عمل یادگیرنده در تنظیم فرآیند یادگیری و فرآورده‌های آموزشی

ـ نیاز به نقش‌های جدید برای معلمان در آموزش و سنجش


منبع :کمیسیون ارزشیابی قرچک