تبلیغات
شیوه های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی - نظام ارزشیابی راهنمایی با دبیرستان همخوانی ندارد


Admin Logo
themebox Logo


استخاره آنلاین با قرآن کریم


جاوا اسكریپت

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
تاریخ:جمعه 5 خرداد 1391-21:54

نظام ارزشیابی راهنمایی با دبیرستان همخوانی ندارد

ابراهیم سحر خیزمعاون   وزیر آموزش و پرورش از  اجرا شدن طرح  ارزشیابی توصیفی میگوید که این طرح حدود 5 سال است در دوره ابتدایی در حال اجرااست. وی درباره دلیل اجرای این طرح می گوید: به این نتیجه رسیده‌ایم که نظام ارزشیابی دوره راهنمایی با دوره متوسطه همخوانی و تناسب ندارد؛ به گونه‌ای که در متوسطه فرآیند ارزشیابی تنگ‌تر و سخت‌تر است اما در راهنمایی نمرات مستمر دانش‌آموزان تأثیر بیشتری دارد.

با این حال خبری از زمان اجرای آن نمی دهد و می افزاید که طرح در مرحله مطالعه است:

طرح ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی  در حال اجرا است . آیا نتایج آن سبب شد تا این طرح به دوره راهنمایی هم برسد؟

یکی از اشکالات نظام ارزشیابی در کشور ما این است که در سیستم نمره‌دهی تا زمانی که طرحی در نمره اصلی تأثیر داشته باشد، معلم، دانش‌آموز و والدین نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کنند اما در صورتی که بدانند که آن طرح هیچ تأثیری در سیستم نمره‌دهی ندارد، کارهای خیلی خوب را نیز رد کرده و پس می‌زنند و این عیب بزرگ کار است.

ما به این نتیجه رسیده‌ایم که نظام ارزشیابی دوره راهنمایی با دوره متوسطه همخوانی و تناسب ندارد؛ به گونه‌ای که در متوسطه فرآیند ارزشیابی تنگ‌تر و سخت‌تر است اما در راهنمایی نمرات مستمر دانش‌آموزان تأثیر بیشتری دارد و با امتحانات جبرانی متعدد انعطاف بیشتری دارد و دانش‌آموزان نیز راحت‌تر قبول می‌شوند، در صورتی که در متوسطه اینگونه نیست. بنابراین هم اکنون دفتر آموزش راهنمایی وزارت آموزش و پرورش بر روی مدل ارزشیابی ترکیبی که شامل نمرات کمی و کیفی است مطالعه می کند تا بتوانیم بدنبال اجرای ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی این مدل را در دوره راهنمایی  هم اجرا کنیم.

تصور می کنید چه تاثیری بر دانش اموزان داشته باشد؟

  ما در مدارس کارهای بسیاری را می‌توانیم انجام دهیم اما  می‌بینیم که دانش‌آموز می‌پرسد که این طرح در نمره امتحان پایانی چقدر تأثیر دارد، این روحیه باعث می‌شود تا در برخی زمینه‌ها عقب‌نشینی کنیم.  موضوع دیگری که در این رابطه وجود دارد، توجیه کردن معلمان، دانش‌آموزان و والدین است که باید آنها را حساس ‌کنیم که این طرح چه نقشی در ارزیابی دانش‌آموزان دارد؛ در صورتی که در شرایط فعلی نیز معلمان مجبورند حداقل به صورت شفاهی آزمون آغازین را برگزار کنند به گونه‌ای که معلم در ابتدای کلاس و هنگام ارائه درس جدید در صورتی که آن درس مبتنی بر مباحث قبلی باشد، باید حتماً دانش‌آموزان را ارزیابی کند در غیر این صورت تدریس فقط جنبه رفع تکلیف پیدا می‌کند.

 آزمون آغازین به صورت خواه‌ ناخواه و شفاهی و در رابطه با هر ماده درسی انجام می‌شود، چون ما به دنبال آن هستیم تا این آزمون را به صورت کلی و کتبی در سال اول هر پایه برگزار کنیم؛ البته در رابطه با صوری برگزار شدن آن نیز، همه‌جا اینگونه نیست و در موارد بسیاری دبیران، مدارس و ادارات نتایج را تحلیل کرده و بازخوردهای آن را نیز به اطلاع خانواده‌ها و مدارس رسانیده‌اند.

یعنی شما تصور می کنید حتی در دوران دبیرستان هم باید نظام ارزشیابی توصیفی باشد؟

دبیران دوره متوسطه  تقصیر کم کاری دانش آموزان  را به جانب معلمان راهنمایی می‌اندازند و معتقدند که در آنجا سختگیری نشده است، از سویی دبیران راهنمایی نیز معتقدند که چون ارزشیابی دوره ابتدایی توصیفی است، باعث شده است تا دانش‌آموزان بسیاری از مفاهیم را به طور عمیق یاد نگیرند. ممکن است هر کدام از این دبیران حرف حقی را بزنند اما لازم است نسبت به جامعیت نظام ارزشیابی در برنامه‌ریزی‌های درسی فکر کنیم.

چه راهکارهای اجرایی برای این طرح در مدارس دارید؟

 بارها گفته‌ایم که هیچ طرحی بدون مشارکت معلمان به سرانجام نمی‌رسد و طرح آزمون آغازین نیز که با هدف ارزیابی معلومات سابق دانش‌آموزان در پایه‌های اول راهنمایی و متوسطه برگزار می‌شود، از این قاعده مستثنی نیست. کسی مُنکر ویژگی‌های مثبت این طرح نیست، اما باید معلمان را متقاعد کنیم که در این طرح مشارکت کنند .

این طرح سال آینده اجرا می شود؟

هنوز نمی دانیم که مانند دوره ابتدایی پایلوتی برای آن در نظر بگیریم یا نه چون هم اکنون طرح در مرحله مطالعه است.

نکته‌ای که در دوره راهنمایی وجود دارد و معلمان هم حق دارند گله کنند این است که سنگین‌ترین برنامه آموزشی را این معلمان دارند.آیا این طرح تاثیری بر کاهش حجم کار آنها خواهد داشت؟

بله. معلمان راهنمایی و ابتدایی نسبت به جایگاه گروه‌های درسی، روانشناسی یادگیری و فعال کردن این گروه‌ها، همچنین برانگیختن روحیه مشارکت‌پذیری در دانش‌آموزان بیش از معلمان دبیرستانی توجه دارند. این موضوع موجب کاهش انگیزه معلمان برای شرکت در این دوره‌ها می‌شود که لازم است زمینه رفع این مشکل و افزایش انگیزه معلمان به‌ویژه با اصلاح روش‌های تدریس فراهم شود. برای همین اکنون دو رویکرد کاهش ساعات درسی و حجم کتاب‌های دانش‌آموزان راهنمایی در دست بررسی است. برای کاهش ساعات درسی باید پژوهش‌ها و مطالعات تطبیقی انجام شود، زیرا در کشورهای توسعه‌ یافته دانش‌آموزان دوره راهنمایی 5‌روز در هفته به مدرسه می‌روند.

منبع : سایت خبر آنلاین